فیلم | ظاهر و باطن قرآن کریم
کد خبر: 4206632
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱
‌نمی از باران / ۱۴

فیلم | ظاهر و باطن قرآن کریم

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت چهاردهم این مجموعه با عنوان «ظاهر و باطن قرآن کریم» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت چهاردهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره ظاهر و باطن قرآن کریم می‌گوید: نکته اول وجود باطن و ظاهر در قرآن کریم است. ظاهر یعنی آنچه که از نگاه به عبارات قرآن و دقت در عبارات قرآن فهمیده می‌شود و باطن یعنی امری که پنهان است. البته معانی مختلفی درباره باطن وجود دارد و از راه دیگری باید بدان دست پیدا کرد.

موضوع اول این است که اصل وجود ظاهر و باطن در روایات ما به فراوانی مطرح شده است. در برخی روایات آمده است: «إنَّ لِلقُرآنِ ظَهراً وبَطناً، ولِبَطنِهِ بَطنٌ إلی سَبعَةِ أبطُنٍ؛ قرآن ظاهر و باطنی دارد، و باطن آن هم باطنی دارد، تا هفت باطن». وجود ظاهر و باطن یک امر قطعی در قرآن کریم است. 

امام صادق(ع) در روایتی که در بصائرالدرجات آمده، می‌فرمایند: «ظَهْرُهُ تَنْزِیلُهُ وَ بَطْنُهُ تَأْوِیلُهُ وَ مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ یَکُنْ یَجْرِی کَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ کُلَّ مَا جَاءَ تَأْوِیلُ شَیْ‏ءٍ یَکُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ کَمَا یَکُونُ عَلَى الْأَحْیَاءِ؛ ظاهر قرآن تنزیل آن و باطن آن تأویلش می‌باشد، برخی از تأویلات آن سپری شده و برخی از آنها هنوز واقع نشده، قرآن مانند خورشید و ماه جریان دارد و تأویل آن در مورد مردگان(گذشتگان) و زندگان جریان دارد».

انتهای پیام
captcha